Regen. En beestjes... - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van Judith Zuiderwijk - WaarBenJij.nu Regen. En beestjes... - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van Judith Zuiderwijk - WaarBenJij.nu

Regen. En beestjes...

Blijf op de hoogte en volg Judith

25 November 2016 | Namibië, Otjiwarongo

Er wordt nog net geen nationale feestdag uitgeroepen, maar dolblij is iedereen wel met elke regenbui! Zoals met wel meer dingen, is dat precies tegenovergesteld aan Nederland. Vergelijk het maar met een zomerse stranddag in Nederland; dan is iedereen opgetogen. Zo is het hier met regen ook. Nu is het dan ook al vijf jaar veel te droog. Sterker nog: in de hoofdstad Windhoek was deze week nog maar voor drie weken water beschikbaar. Daarna is het helemaal op. Vind je het gek dat de mensen dan naar regen verlangen? Nou, inmiddels hebben we af en toe een bui. Heel voorspelbaar: altijd aan het einde van de middag en meestal is het na een uur ook wel klaar. Maar: dan gaan de sluizen ook wel echt open! Het dondert en bliksemt en de regen komt met bakken uit de lucht en met grote stralen van de daken af. Want dakgoten en afvoerputjes hebben we niet. Er lopen dan ook allemaal riviertjes over het terrein heen die met een hard geraas in de, door Steef aangelegde, afwateringsbuis stromen, die op de straat achter ons loost. Super om te zien dat het zo goed werkt en onze Duitse buurman niet meer 'verdrinkt' op zijn terrein. En als het dan droog is, verschijnen er ineens allemaal rare beestjes all over the place. Een soort reuze-pissenbedden die met z'n tweeën achter elkaar lopen. Of vliegen, want je hebt ze ook met vleugels. Eerst probeerden Steef en ik ze nog, vredelievend als we zijn, naar buiten te jagen. Maar ze kwamen met tientallen tegelijk binnen zetten, dus hebben we deur afgesloten en gebarricadeerd met de douchemat, zodat ze er niet onderdoor konden kruipen. En de rest maar onelegant naar de dierenhemel geholpen, want ze zaten echt overal! Heel dom, volgens onze office manager, want je kunt ze prima frituren en opeten. Tja, kweenie... De volgende ochtend schijnt steevast het zonnetje weer. De vogeltjes zingen dan harder dan ooit. En de natuur heeft in ieder geval weer wat regen gezien!