Namibie vanaf de weg - Reisverslag uit Kongola, Namibië van Judith Zuiderwijk - WaarBenJij.nu Namibie vanaf de weg - Reisverslag uit Kongola, Namibië van Judith Zuiderwijk - WaarBenJij.nu

Namibie vanaf de weg

Door: Judith Zuiderwijk

Blijf op de hoogte en volg Judith

03 September 2016 | Namibië, Kongola

Tijdens onze vakantie reden we zo'n 1100 kilometer naar het uiterste noordoosten van Namibië en we keken onze ogen uit. Namibië is na Mongolië het dunst bevolkte land ter wereld, maar de langs de B8-'snelweg' zien we geregeld kleine nederzettingen. Vooral ronde hutjes van steen of klei met strooien daken en soms ook golfplaten huisjes. Een aantal stokken in een cirkel in de grond dient als veekraal voor de geiten. We remden steeds vaker voor een kudde koeien die vlak naast of op de grote weg lopen. Vrouwen wandelen langs de weg met teilen of jerrycans op hun hoofd en af en toe zagen we eenvoudige ezelkarren om spullen te vervoeren. Kinderen zwaaien de weinige auto's vriendelijke gedag. Jammer is dat rond de steden veel afval rondslingert en ook autowrakken blijven gewoon staan waar ze ingestort zijn. Zowel mensen als dieren verzamelen zich in de schaduw onder een boom, want hoewel het officieel nog winter is, is het overdag al flink warm. In de Caprivistrook werden we al snel verrast met grote kuddes olifanten langs de weg. Supergaaf! Richting het noordoosten werd er steeds meer gewandeld en gespeeld op de weg. Kinderen met zelfgemaakte auto's van ijzerdraad en hoepels die ze met een stok vooruit bewegen. Het is een heel dynamisch gebeuren. Er is van alles te zien! Ondanks dat de B8 een prima geasfalteerde weg is waar we vaak 120 kilometer per uur mogen rijden, is het door alle activiteiten goed opletten. Het gebeurde regelmatig dat een geit of koe ineens overstak. We lachten er maar om, en reden dubbel zo voorzichtig verder...

• 03 September 2016 - 20:50

Toos Groenewegen:

Leuk verslag Judith heel herkenbaar van toen wij 38 jaar geleden inNiger waren. Klopt het dat je verslag stopt bij dat op de B8 de geit of koe ineens de weg opstak? Hier lekker weer dus we hebben nog een aardige nazomer.